Wat is de relatie tussen artsen, specialisten, apothekers en de digitale wereld? In welke mate maken zij gebruik van het internet? Hoe hebben zij de digitale middelen en toepassingen geïntegreerd in hun dagelijkse praktijk? Dit heeft het Centre d’Etudes sur les Supports d’Information Médicale onderzocht door middel van een grote enquête bij zorgverstrekkers. Benieuwd naar de resultaten?
De medische pers: informatie via referentiemedia…
De medische en wetenschappelijke pers blijft het referentiemedium, het middel bij uitstek om zichzelf en anderen te informeren, ver boven de deelname aan congressen en de uitwisseling tussen collega’s.
En ook vorming
Digitale praktijken
Wat de digitale praktijken betreft, toont de enquête aan dat 86% van de zorgverstrekkers websites gebruikt als bron van medische informatie en dat er een stijgend gebruik is van newsletters bij:
-
69% van de specialisten;
-
67% van de apothekers;
-
51% van de huisartsen.
Bij specialisten is het gebruik van smartphones en vooral tablets het meest geïntegreerd in de medische praktijk, voor de raadpleging van medische gegevensbanken, literatuur, tijdschriften…
De resultaten van de enquête tonen tot slot ook aan dat het internet de medische pers nog lang niet zal vervangen voor informatie en vorming. Integendeel, de zorgverstrekkers gebruiken digitale kanalen om hier zo veel mogelijk toegang tot te hebben!
Reflexion Medical Network heeft hier reeds op geanticipeerd met de ontwikkeling en de lancering van Mobiledoc, de enige personaliseerbare toepassing die zorgverstrekkers wetenschappelijke informatie aanbiedt uit haar 13 vakbladen en 150 internationale tijdschriften. Deze digitale revolutie werd onlangs bekroond met zijn eerste award in de categorie ‘best application’!
Nota
Meer informatie over dit onderwerp: http://www.cessim.fr (in het Frans). De resultaten van deze enquête werden bekendgemaakt op 14 oktober 2014 door het Ipsos instituut.